vrijdag 17 juni 2011

De Tuin

Ik heb de hele winter na kunnen denken over wat ik met mijn tuin zou doen. Dat is nog best lastig, want er zijn zo verschrikkelijk veel mogelijkheden. Ik weet dat hij (uiteindelijk) onderhoud vriendelijk zou moeten zijn, met veel vaste planten en bloemen die het hele jaar door leuk zijn om naar te kijken. En op een gegeven moment kwam er een ook vaag het idee van een vijver erbij. Als ik een vijver wilde, dan zou ik het dus eigenlijk nu moeten doen, en niet over vier of vijf jaar, wanneer mijn tuin er een beetje netjes bij staat. Dus eerst maar eens uitgezocht hoe dat moet met een vijver, wat voor formaat, wat voor materiaal en dergelijke.

Een ingegraven wasteil word al een vijver genoemd, maar een gat ter grootte van mijn hele tuin, en 1 meter diep wordt ook een vijver genoemd. Zo klein, en zo groot wilde ik hem dus niet.
Ik wilde ook nog tuin overhouden voor planten, en, heel belangrijk, ik wilde al het tegelwerk niet verleggen. Dus het formaat werd in ieder geval beperkt tot 1.5 meter breed, en maximaal 4 meter lang. Dan heb je vervolgens de keus, een kant en klare vijverbak (verkrijgbaar in verschillende vormen en maten), of vijverfolie en zelf de vorm bepalen. Binnen de maten van een vijverbak maakt het wat prijs betreft niet veel uit of je een bak neemt, of folie, maar om folie netjes te krijgen, ben je veel langer bezig. En folie is niet tweedehands te krijgen, en een bak wel.

Dus ben ik gaan zoeken op Marktplaats, en vorige week heb ik een leuke bak kunnen kopen: 1,30 meter breed en 1,90 meter lang. Een langere bak wordt over het algemeen ook breder, maar dit is net een leuk maatje. Zaterdag heb ik hem opgehaald, en zondag had ik een gat gegraven waar het ding in past. Nou nog even wachten tot ik de moed bij elkaar geraapt heb om hem goed te installeren. (Wordt vervolgd)

The Garden.
I have been thinking about my garden, and what to do with it all winter. That’s not an easy thing to do, there are soo many possibilities. I know that (eventually) it should be maintenance friendly, with lots of shrubs, perennials and flowers that are nice to look at all year round. And at some point I also had this vague idea of a pond. If I decided I wanted to have a pond, now was the best time to do it, and not in 4 or 5 years time when the garden is starting to look good. So I went to find out how to go about getting a pond, what size, what materials and such like.

A sunken tub is called a pond, but so is a 1 meter deep hole in the ground the size of my whole garden. So small, and so large I didn’t want my pond to be.
I still wanted to have room for a garden, and very important, I didn’t want to move the garden path, or the terraces. So the size at least was limited to 1.5 meter wide, and maximal 4 meter long. Once I’d decided this, I still had the choice between foil so I can create my own shape, or a ready made tank (available in various sizes and shapes). Within the sizes of a ready made tank, there’s not that much price difference between a tank and foil. But it is going to cost a lot more time if you want to create a good looking pond when using foil. And you can’t buy second hand foil, but you can buy tanks that way.

So I went looking on Marktplaats (the Dutch EBay), and last week I could buy a nice tank: 1,30 meter wide, and 1,90 meter long. A longer tank usually also means a wider tank, but this is nice size. Saturday I went to pick it up, and Sunday I dug a hole big enough to fit it in. Now I just have to install the thing properly. (To be continued)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten