vrijdag 24 januari 2014

Veeloog


Misschien weet je dit niet, maar ik ben brildragend. Ik moet wel, want zonder ben ik stekeblind. In klas 3 van de lagere school (tegenwoordig groep 5 van de basisschool) begon ik het les jaar achterin het klaslokaal, maar elke maand verschoof mijn plekje een rij naar voren. En toen ik in april zo’n beetje bij de juf op schoot zat en nog steeds niet kon lezen wat er op het bord stond, moest ik er toch aan geloven. Zelfs de oogarts was verbaast dat ik nu pas om een bril kwam.

Dus op mijn 9e verjaardag sleepten mijn Moeder, haar Zus en mijn Oma me mee naar de opticien om een bril uit te zoeken. Wij hadden het niet rijk, en ik was een behoorlijke wildebras, dus het moest een stevige en niet al te dure bril worden. Uiteindelijk hadden de Dames hun keuze gemaakt en ze hielden bij hoog en bij laag vol dat hij me heel goed stond. Allemachtig wat had ik een pest hekel aan die bril!

Ondertussen begin ik een jongedame op leeftijd  aan het worden en inmiddels gaan mijn ogen nu ook voor dichtbij achteruit. Zo liet ik jullie in september al weten dat ik bij het borduren mijn bril (voor veraf) af moest zetten. Lezen gaat nog redelijk, ik kan de letters van mijn e-reader nog 3 maten groter zetten, alleen kleine lettertjes op verpakkingen kosten wat moeite.

Maar dat fijne borduurwerk van me wordt nu zelfs zonder bril erg lastig/vermoeiend. En dat kunnen we niet hebben, natuurlijk! Dus ben ik op zoek gegaan naar een oplossing. En die heb ik gevonden in een oude leesbril van mijn Moeder. Hij is vrij sterk, en als ik hem alleen op mijn neus zet zie ik nog niks. Maar als ik hem voor mijn gewone bril zet, zie ik mijn borduurwerk weer in al zijn glorie. En als ik opkijk kan ik ook gewoon mijn kids zien staan door mijn gewone bril die boven de leesbril uitkomt.

Het ziet er niet uit, maar het interesseert me geen hout, want ik zie mijn werk tenminste weer!

Niet schrikken, ik ben het maar
I hope I didn't give you a fright


Multi-eye
You might not know this, but I wear glasses. I have to, because without I’m blind as a bat. In class 5 from primary school I started the year at the back of the classroom, but each month I moved up a row. And when I sort of sat on the teachers lap and I still couldn’t read what she wrote on the blackboard, it was clear to all. Even the Eye-doctor was surprised I had waited so long.

So on my 9th birthday my Mum, her Sister and my Gran dragged me to the optician to select a pair of glasses. We weren’t overly rich, and I was rather a tomboy, so it had to be a sturdy pair that weren’t too expensive. In the end the Ladies made their choice and to this day they claim that it looked great on my. Boy, how I hated those glasses!

Meanwhile, I’m turning into an aging young lady and my eyes are also starting to deteriorate for close-up. In September I already let you know that I had to remove my (long distance) glasses when I stitched. Ordinary reading is still fine, I have still 3 larger sizes for the letters on my e-reader, it’s just small text on wrappings that are starting to become a problem.

But even without glasses the details on my embroidery are becoming difficult/tiring to see. At that is not done, not done at all! So I went looking for a solution. And I found it in my Mums old pair of reading glasses. It’s quite strong, and when I just wear these glasses I still can’t see anything. But when I put it in front of my ordinary glasses, I see my stitching in all it’s glory and detail. And when I look up, I can see my kids through my ordinary glasses sticking out above the reading glasses.

It’s definitely not pretty, but I don’t give a hoot, because I can see my work again!

5 opmerkingen:

  1. Haha, wat een slimme oplossing. En top dat je je borduurwerk weer goed kunt zien. Ik ben ook met een Marker lap begonnen, maar moet werken met de loeplamp en door de rare zithouding, hou ik dat niet zo lang vol. Heb al multifocaal, dus zal het ermee moeten doen. Ben dus wel een beetje jaloers op jouw oplossing :-)
    Groetjes,
    Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Angelique, ik doe dit al jaren.
    Als ik mijn bril moest hebben moest ik kiezen de combinatie ver en lezen of ver en naaien.ik heb voor het eerste gekozen en zet ofwel een tweede leesbril op mijn neus of een laboloupe die je boven op je bril kunt monteren. Mensen die handwerk doen zij toch heel inventief he

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Angelique,
    Misschien een oplossing voor jou. Ik heb vorig jaar op de handwerkbeurs in Zwolle loupe-glaasjes(van plastic) gekocht, die je met een klemmetje op je bril kunt zetten. De vergrotingen zijn: 1.7x, 2x, 2.5x en 3x.
    Succes met al je borduurwerken. Groeten Joke Rijnders

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vroeg me al af hoe je het zo goed kon zien, nou heb ik het.Jij borduurt toch op 18 draads je witwerklap ? Ik zie het met mijn multifocaaltje (nog) goed (14 draads) en anders ga ik voor de andere tips !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hahaha,... geweldig!!! Het staat je prachtig!!
    Zonder dollen wat kan je prachtige stoppen maken,...

    BeantwoordenVerwijderen