vrijdag 18 juli 2014

Kant lassen

Mijn kantje is bijna af, dus toen het einde in zicht kwam, liet ik dit zien op Facebook. Toen vroeg iemand mij of ik m’n randje ging “lassen”. Nu wist ik gelukkig al wel dat lassen een hele nette vorm van twee eindjes aan elkaar naaien was, maar nog niet hoe ik dit moest doen. De meeste kantboeken leggen wel uit hoe kant te maken, maar niet hoe het af te werken, en ik ben al een tijdje op zoek naar een boek die het wel uitlegt. Ik had de moed al een beetje opgegeven om zo’n boek te vinden en me erbij neergelegd dat ik de eindjes gewoon aan elkaar moest knopen. En toen wees iemand mij op de LOKK-bibliotheek! Dus nu zit ik te wachten op twee boeken van de bibliotheek, die me het lassen haarfijn uit zullen leggen.

Ondertussen heb ik me ook weer laten verleiden door Marktplaats. Op drie klosjes na zijn al mijn Honiton klosjes standaard klosjes (=saai!), dus ik ging op zoek naar mooie klosjes (ja, ik ben oppervlakkig). En toen kwam ik een paar Honiton boeken tegen die ik nog niet had… Uiteindelijk hebben 7 boeken hun weg gevonden naar mijn boekenkast. Maar helaas geen Honiton klosjes. 





Lace “lassen”
My lace edge is nearly done, so when the end was in sight, I posted this on Facebook. Then someone asked me if I was going to “las” my edge. Luckily I already knew that “lassen” is a very neat form for sewing two lace ends together, but I haven’t got a clue how to do this. Most lace books explain how to make lace, but not how to finish, and for a while now I’ve been looking for a book that does explain that. I had given up hope to find such a book and had settled to just knotting the two ends together. And then someone suggested using the LOKK library! So now I’m waiting for two books from the library that will explain “lassen” in detail.

 
Meanwhile I’ve also fallen for the temptations of Marktplaats (dutch ebay, sort of). With the exception of 3 bobbins, all my Honiton bobbins are standard (=boring!), so I went searching for pretty bobbins (yes, I’m shallow). And then I found a few Honiton books I didn’t have… In the end 7 books found their way onto my bookshelves. But unfortunately no Honiton bobbins

Geen opmerkingen:

Een reactie posten