dinsdag 31 augustus 2010

Gekkenwerk!

Tijdens mijn zoektocht naar extra vierkantjes voor mijn deken kwam ik regelmatig verwijzingen naar de site Ravelry tegen. Nou ben ik niet zo’n fan van sites waar je een account aan moet maken om toegang te krijgen, maar de berichten die ik bij die verwijzingen tegenkwam waren allemaal zeer positief. Dus dan toch maar een account aangemaakt. En ik moet zeggen, ik heb er absoluut geen spijt van! Deze site is een walhalla voor breisters en haaksters. Er zijn honderden groepen, allemaal losjes gegroepeerd op thema. Er zijn groepen die zich richten op bepaalde technieken (kabel, kant, iers haakwerk), of op product (sokken, tassen, dekens), of op patroon/designer. En niet alles is Engelstalig, er zijn ook groepen waar bijvoorbeeld Nederlands gesproken wordt.

Naast de groepen is er een database van allerlei garens, en er zijn werkelijk duizenden patronen en links naar patronen op andere sites te vinden, zowel gratis als te koop. En omdat gebruikers ook ruimte krijgen om hun projecten te showen, kan je van de meeste patronen een hoop verschillende uitvoeringen zien, vaak met gegevens zoals gebruikte garens. Zo heb ik van de Great American Aran Afghan zeker 100 verschillende uitvoeringen gezien. Dit heeft mij geholpen om toch te besluiten om slechts 1 kleur te gebruiken, en dan ook nog een lichte (ik vond dat meerdere kleuren teveel afleiden van de mooie patronen, en dat de kabels minder duidelijk zichtbaar waren op donkere dekens).

Nou kan ik nog zo gefixeerd zijn op een bepaald project, toch sta ik ook dan open voor nieuwe ideeën. Dus nadat ik alle dekens bekeken had, heb ik eens gekeken wat er zoal aan kant-patronen was (ik brei kabels of kant, tricot gaat me veel te gauw vervelen). En dat had ik beter niet kunnen doen. Ik ben zoveel mooie kanten sjaals en stola’s tegen gekomen, echt heel erg mooi! En dus kon ik de verleiding niet weerstaan om nog een project op te starten. Het is de Vernal Equinox shawl geworden, en ik maak hem met een restant breimachine garens (vreselijk dun!) op pennen no. 4. Zie hier het resultaat na de eerste twee patroondelen.

Dit leek me toch wel heel erg dun, dus nog maar een keer in m’n voorraad gedoken en iets dikkere een crème met gouddraad garen eruit gehaald en opnieuw begonnen. Deze vind ik eigenlijk weer een beetje te grof, maar dat gouddraadje geeft wel een heel leuk effect en het breit een stuk beter. En hij wordt wel heerlijk warm. En ondertussen ben ik nog meer mooie shawls tegengekomen (met kraaltjes!), dus ik heb me voorgenomen om in oktober tijdens de handwerkbeurs in Rotterdam op zoek te gaan naar mooie kantgarens (jep, ik ben nu al met mijn boodschappenlijstje bezig). Maar eerst: een volgend vierkantje!

Madness
While searching for extra squares for my blanket, I regularly came across references to the site Ravelry. I’m not a huge fan of sites where you have to create an account to get access, but the sounds I heard regarding this site were all very positive. So I made an account. And I must say, I sure do not regret it! This site is true heaven for knitters and crochet people. There are hunders of groups, all loosely grouped around a theme. There are groups that dedicate themselves to a specific technique (cable, lace, Irish crochet), or to a product (socks, bags, blankets), or to a specific pattern/designer. And it’s not all English, there are also groups a certain language is spoken, like Dutch, German, French, etc.

Apart from the groups, there is a database of all sorts of yarns, and there are thousands of patterns and links to patterns on other sites, both to buy and free. And because members can also show their projects, you can usually see multiple versions for most patterns, usually with details like used yarns. This way I have seen at least 100 versions of the Great American Aram Afghan. This helped me to decide to use only 1 color, and a light one at that (I found that multiple colors distracted too much from the beautiful patterns, and that the cables didn’t stand out as much on dark blankets).

Now, I can be terribly fixated on a certain project, but I’m always open for new ideas. So after I had looked at all the blankets, I looked around to see what was available in the way of lace-patterns (I knit cables or lace, I get easily bored with stocking stitch). And I really shouldn’t have done that. I found so many really gorgeous lace scarf’s and stoles! And I just couldn’t resist temptation to start another project. It is the Vernal Equinox shawl, and I’m making it using a remnant of machine-knitting yarn (terribly thin!) and pen no. 4 (US 7). Here’s what I’ve got after the first two parts of the pattern.

This looked to me a bit too thin, so I dived into my stash another time and found a slightly thicker crème with gold thread and started again. This one is a bit too coarse to my liking, but the goldthread gives a nice shine to it and it knits a lot easier. Also, it’s going to be deliciously warm. Meanwhile, I have found even prettier shawls (with beads!), so I have promised myself to search for pretty lace threads during the Craftfair in Rotterdam in October (yep, I’ve already started my shopping list). But first: another square!

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk je breiwerkjes!
    Ik ben ook van plan om naar de handwerkbeurs te gaan in Ahoy, is altijd gezellig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ravelry is heel leuk maar verslavend en je krijgt nog meer het idee dat je tijd tekort komt.

    Groetjes Frea

    BeantwoordenVerwijderen